2010/10/21

VÖRÖSTÓ REKLÁM STÚDIÓ TÖRTÉNETE

BEVEZETÉS


Vöröstó a Káli medence szélén, Zánkától nyolc kilométerre, gyönyörű tájban fekvő, különleges építészetű, műemlék védettséget élvező falu. Minden adottsága ellenére vagy okán szenved attól, amitől sok más falu az országban: az elnéptelenedéstől. A képlet a szokásos: nincsen munkalehetőség, a fiatalok sorra elköltöznek a nagyvárosokba. Ma már se boltja se kocsmája a mindösszesen 60 lelket számláló községnek. Helyzetét groteszkké teszi, hogy a falu házai gyönyörűek, beépítése és az összefüggő pajtasor egészen különleges, de mindez kihaltnak, élettelennek tetszik, amit a műemléki védettség csak fokoz. Az egyetlen utcát járva, az embernek az az érzése támad, hogy színházi kulisszák között sétál. Néhány portának budapesti fiatal családok a tulajdonosai, akik nyaralóként használják a szépen felújított házaikat és pajtáikat. A hosszú szalagtelkeket szinte senki sem műveli.


Feltevésünk, hogy a helyzetet orvosolhatja egy új iparág megjelenése a környéken. Legyen ez egy manapság keresett, életképes ipar: mondjuk a reklámszakma.
Mi történne, ha az egyik pajtába beköltözik egy keresett, minőségi reklámstúdió?
Egy reklámstúdió, melynek fő profilja a landscape art, reklámot, plakátot a pajták mögötti összefüggő zöld felületre szervezi felhasználva minden kortárs eszközt? (pl.: a mezőbe nyírt, festett plakátot az interneten keresztül láthatjuk.)
árnyjáték (balra), téli villámreklám-hófestés (jobbra)

tájképanimáció

Olyan művészi, környezet tudatos és szociális minőséget képviselve, amely a reklámozott cégeket szimpatikussá, a reklámstúdiót pedig keresetté tesz?
A tulajdonosoktól bérelnék a földet, a lakosság munkához és szerephez jutna az egyes projektekben. A kertművelés feléledne, akár művészi fokon. A közös munka, a kommunikáció megindulása szervezné a közösséget, nyitottabbá, mozgékonyabbá válna. Új állandó lakosok jelennének meg, akik a stúdióban dolgoznak. A hely és az emberek alkalmas lenne egy, akár nemzetközi filmfesztivál megszervezésére. Vetítés a pajtákban. Identitás tudat az emberekben.

Módszerünk, hogy elképzeljük, van egy ilyen, már valamennyire működő reklámstúdió. Lehelyezzük Vöröstóra és megírjuk a történetét. Fantáziajáték, ami reméljük stratégiává és nem tudom hány éves tervvé válhat.

Nincsenek megjegyzések: